Werkwijze

De maritieme kant van de historieschilderkunst vereist een gedegen aanpak. De werkwijze van Maarten Platje begint met een grondig onderzoek naar het te schilderen onderwerp. Hoe was het weer ter plaatse, de golfhoogte, de windrichting, de bewolking en hoe hoog stond de zon? Welke schepen moeten onderdeel zijn van de afbeelding? Welke verhoudingen geven de meeste zeggingskracht? Boeken, schilderijen, historische scheepsjournalen en scheepsmodellen moeten die vragen beantwoorden.

Er worden diverse schetsen in potlood en olieverf gemaakt om de juiste compositie en atmosfeer te bepalen. De definitieve schets wordt voorgelegd aan een aantal deskundigen, die de schilder eventueel van de nodige feedback voorzien.
De laatste fase bestaat uit het daadwerkelijk schilderen van het schilderij en het uitwerken van de details.

Stap voor stap

Documentatie

In deze fase gaat het er om een zo goed als mogelijk beeld te krijgen van wat er zich daadwerkelijk heeft afgespeeld. Op de vragen wie, wat, waar, wijze waarop, moet antwoord worden gekregen.
Maarten Platje maakt gebruik van boeken, scheepsjournalen, kaarten en scheepsmodellen. Regelmatig wordt ook de locatie ter plaatse bezocht om een goed beeld van de situatie te krijgen.

Ontwerp

Maarten beschouwd zichzelf als een verteller van verhalen. De zeggingskracht van het verhaal moet tot uitdrukking komen in de afbeelding. Het gaat er in het ontwerp niet alleen om het onderwerp zo nauwkeurig als mogelijk af te beelden, maar om tevens de elementen toe te voegen die geleid hebben tot de historische gebeurtenis, zonder dat deze elementen als het ware gestapeld worden. De afbeelding moet zijn als een persfoto uit de geschiedenis. Maarten maakt hiervoor een drietal potloodschetsen en een schets in olieverf. Pas wanneer alles is uitgewerkt en voorbereid begint het schilderen van het uiteindelijke schilderij.

Schilderen

Nadat de ondertekening in stift is opgezet (grafiet vervuild de olieverf) brengt Maarten een okergele ondergrond aan. Dit geeft een bepaalde balans met het de overwegend koele kleuren van het palet. Maarten hanteert een methode waarin hij van boven naar beneden werkt en stap voor stap de diverse subonderwerpen uitwerkt. Dit heeft als bijkomstigheid dat er een gelijkmatig niveau van detaillering ontstaat over het gehele doek.

Art prints

Onder de naam MP Art Studio worden hoogwaardige, gelimiteerde art prints van deze schilderijen op de markt gebracht. Deze prints, bekend als ‘giglés’, zijn gedrukt op kwaliteitspapier van het merk Hahnemühle en gebruiken duurzame Epson UltraChrome HDR pigmenten. Ze zijn handgesigneerd en genummerd door de kunstenaar. De serie wordt aangeboden als ‘Limited Edition’.